De bedste bøger om marketing

Kategori

Del

Både som nystartet og etableret virksomhed er markedsføring alfa og omega for at skabe forretning, salg og kunder i dit firma. Der findes et utal af forskellige markedsføringsteknikker og -strategier, som du kan forsøge dig med, men du er samtidig nødt til at se på, hvilken form for virksomhed du driver, og hvilken branche du er i. Der er nemlig stor forskel på, hvilken markedsføringsstrategi der har effekt afhængig af, hvilken virksomhed du driver.

Derfor kan det være en god idé at læse bøger om markedsføringsteknikker, så du får en masse forskellige inputs til, hvilken strategi du tror, kan være effektfuld for din forretning

Hvilke bøger kan hjælpe dig

Der findes et utal af bøger om markedsføring, branding og storytelling, og alle kan være nyttige redskaber i jagten efter den bedste markedsføringsstrategi for dig. Du bør tage ét step af gangen og først og fremmest inddele din markedsføring i forskellige led, så det ikke bliver for rodet for dig at håndtere. Nedenfor er oplistet en lille håndfuld bøger inden for forskellige emner, som hver især er verdensklasse for dig at investere i, når du savner idéer til markedsføringen.

Brand identitet

”Designing Brand Identity: An essential guide for the whole branding team” – forfatter: Alina Wheeler.

  • Denne bog hjælper og guider til i skabelsen af brandet, analyse af konkurrenter, den visuelle æstetik og bevarelse af brandværdi.

Sociale medier og content marketing

”Content Marketing Bogen” – forfattere: Joakim Ditlev og Signe Damgaard Jepsen

  • Dette er én af de eneste danske bøger på markedet, som giver en glimrende guide til strategiske, operationelle og taktiske tiltag i forhold til content marketing.

Generel markedsføring

”15 essential marketing masterclasses for your small business” – forfatter: Dee Blick.

  • Dette er en praktisk håndbog, der introducerer dig for de praktiske steps, som enhver virksomhed må og skal gennemgå for at skabe en god og konverteringsvenlig markedsføring.

Ministeps og gode idéer til markedsføring her og nu

Du skal lægge en generel markedsføringsstrategi for din virksomhed og effektivt planlægge hvordan, hvor og hvornår du iværksætter forskellige markedsføringssteps. Men der er også en række steps på vejen, som ikke involverer en større strategi, og som ofte også er relativt billige for din virksomhed.

Én af de vigtigste ting er at få virksomhedens navn ud. Det kan gøres ved at sørge for, at folk ser dit logo alle vegne, herunder ved hjælp af diverse merchandise. Du kan for eksempel vælge at få lavet en masse kuglepenne med tryk, da disse er en diskret men dog særdeles effektiv måde at gøre omverdenen opmærksom på dit brand.

Når du designer kuglepenne med tryk, bør du have fokus på, at både farve og kvalitet afspejler dit brand. Kuglepenne med tryk fås i alle kvaliteter og alle farver, og brug derfor gerne noget tid på at designe de helt rigtige kuglepenne. Brug brandets farve som base på kuglepennen og sæt et logo på, som kan ses tydeligt. Driver du et eksklusivt brand, bør du vælge en kvalitetskuglepen med nogle lækre detaljer. Er dit brand mere highstreet, kan du skrue en smule ned for kvaliteten og op for kreativiteten.

Skribent

Del