Sådan gør du reklame for din bog

Kategori

Del

Har du fået skrevet din egen bog og kunne du godt tænke dig at nogen læser denne bog? Der findes en masse måder at få det til at ske på. Det kræver nemlig en del fra din side af, der er ikke nogen som helt tilfældigt kommer op til dig at spørger om de må købe din bog, uden af du på nogen måde gør folk opmærksomme på, at man kan købe din bog. Så læs med her og lad dig blive inspireret af hvordan man kan gøre folk opmærksomme på, at de kan bruge deres penge på din bog.

Den klassiske vej

Man kan gå den ældre vej og få et udgivelsesfirma til at køre ens reklame for en. Det er den lidt dyre vej, men så betaler man også professionelle til at gøre det ordentligt, så du i sidste ende, får flere penge ud af det, end du har brugt, forhåbentligt. Hvis man vælger denne vej, ville det være nyttigt hvis man har gode forhandler evner, så man selv kan komme i den bedste position. Hvis man kan forhandle sig frem til at skulle betale mindre for deres arbejde, plus hvis man forhandler et større procentdel af det endelige udbytte som bogen tjener, kan man ende med at tjene ganske godt med denne løsning. Man skal selvfølgelig også være opmærksom på mindre ting, såsom at det kan være man giver rettighederne på sin bog væk og så videre. Alt i alt, så er denne vej meget teknisk på forhandlinger, så det ville være en god ide at læse op på emnet eller tage en ven eller andet med til forhandlingerne, som har bedre forstand på det. Man vil jo gerne undgå at blive snydt.

Duk op i bogbutikker

Man kan også dukke op i diverse bogbutikker, hvor din bog bliver solgt. Hvis der bliver sat en lille bod op, hvor du kan signere folks bøger, er der en større chance for at din bog sælger bedre den dag. Her skal man også være lidt taktisk og prøve at finde en dag, hvor der er mange mennesker i butikken. Der er nemlig større sandsynlighed på at flere køber din bog, hvis de ser dig dernede, også selvom de ikke anede at din bog eksisterede før de gik ind i butikken.

Jo mere åben og venlig du er overfor folk, jo mere motivation giver du dem til at købe din bog og så måske andre bøger du har udgivet eller kommer til at udgive. Det er god reklame, for hvis man har mødt en forfatter, føler man et stærkere bånd til dem og har mere grund til at fortsætte med at købe deres bøger, på samme måde som man køber sin vens bog. Det er også god reklame for din nuværende bog, i den forstand at folk tager den med sig hjem og fortæller sine venner om den. Problemet med bog verdenen er at den ikke er lige så kommerciel som filmverdenen er for eksempel. Så det er ofte at folk simpelhent ikke ved at nye bøger udkommer. Derfor er det så også oftere at folk køber bøger ud fra sine venners anbefalinger. Så hvis du får nogle, som har mødt dig, til at gå hjem og fortælle alle sine venner om, er der gode chancer for at mange af vennerne bagefter vælger også at købe bogen.

Brug de moderne midler, som du har til rådighed

I dag har vi den fantastiske ting, som hedder internettet. Så gør brug af det. Lav en hjemmeside eller reklamér med din bog på Facebook. Jo mere aktivt du er med den på internettet, jo større bliver chancerne for at flere køber den. Som sagt tidligere, handler det egentlig blot om at folk ved at din bog eksisterer. Ellers er det svært for dem at købe den jo. Men hvis du fortæller dem om den eller endnu bedre, får andre til at fortælle om den, så vil de måske købe den. I dag er det rimelig normalt at folk har blogge eller laver videoer til internettet, hvor de fortæller om deres hobbyer. Hvis du nu fandt en bog blog, så kontakt dem og hør om de ikke kunne være interesseret i at skrive et lille indslag om din bog. Det handler jo bare om at få din bog derud.

Når du nu allerede er på internettet, så er det også vigtigt at du reklamerer for dig selv. Hvis du får lavet en hjemmeside, så lav også en til dig selv eller en side på Facebook. Det vil være godt for din bog, hvis folk ved hvem du er. Så føles din bog mere professionel og det psykiske image af din bog, er også ekstrem vigtig, når de står foran boghylden og skal vælge bøger. Jo mere offentlig du er jo bedre.

Skribent

Del